Auto używane – co należy sprawdzić

Auto używane - co należy sprawdzić

by wiktor

Hamulce

Pod maską szukajmy ewentualnych wycieków oleju i innych płynów eksploatacyjnych. Odkręćmy też korek wlewu paliwa i zobaczmy czy nie ma na nim białego osadu – świadczy to o bajecznym uszkodzeniu uszczelki głowicy lub przynajmniej krótkiej przejażdżce. Czarne osady lub czarne, lepkie ślady oleju wskazują na rzadkie wymiany oleju.
Sprawdź, czy na lakierze nie ma rdzy lub wybrzuszeń. Rdza najczęściej pojawia się na błotnikach i wokół nich, na progach drzwi, na tylnej klapie i na dachu w pobliżu przedniej szyby. Przyjrzyj się także szczelinom pomiędzy poszczególnymi elementami nadwozia. Powinny być równej szerokości.

Co sprawdzić przed zakupem auta

Silnik

Wymiana silnika na mocniejszy to trochę inna historia. W takim przypadku jedną z najważniejszych rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę, jest sprawdzenie, czy urządzenie będzie pasowało do Twojego samochodu. To jeszcze nie koniec, trzeba też być przygotowanym na to, że na pewno będą potrzebne modyfikacje mocowań silnika. W przeciwnym razie bezpieczne zainstalowanie go w komorze może w ogóle nie być możliwe.
Jak tego uniknąć? Gdy silnik już się uruchomi, posłuchajmy, jak sobie radzi — znakiem ostrzegawczym jest zwykle metaliczny dźwięk dochodzący z górnej części silnika lub grzechotanie, gdy dopiero zaczyna się uruchamiać. Jeśli łańcuch jest już zbyt mocno naciągnięty, silnik będzie miał trudności z uruchomieniem i będzie pracował głośno i nierówno. Podobne objawy towarzyszą awariom układów zmiennych faz rozrządu.

Wygląd zewnętrzny samochodu

Szczególną uwagę należy zwrócić na samochody z obszernymi osłonami lub listwami na nadkolach, drzwiach itp. Zwykle pod tymi elementami kryją się „rudy”. Trudno to zobaczyć, a rozbieranie plastiku podczas inspekcji nie wchodzi w grę, ale jeśli zobaczysz bąbelki lub rdzę wokół krawędzi, prawdopodobnie oznacza to, że w środku jest nieprzyjemna niespodzianka, która szybko wyjdzie na jaw i spowoduje wiele kosztownych problemów.
Co możesz sprawdzić, parkując używany samochód? q Poziom płynu hamulcowego w zbiorniku. Zbiornik płynu znajduje się pod maską samochodu, zwykle w pobliżu przedniej szyby. Poziom płynu hamulcowego powinien znajdować się pomiędzy kreskami MIN i MAX, najlepiej blisko MAX. • Stan pompy hamulcowej (znajdującej się pod zbiornikiem oleju) oraz urządzenia (podobnego do dużej metalowej płytki) zwiększającego ciśnienie płynu hamulcowego. Co można sprawdzić? Pompa i zespół są suche i nie wykazują śladów wycieku płynu hamulcowego. • Stan świateł deski rozdzielczej. Kontrolki systemów bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP) powinny zgasnąć po kilku sekundach od uruchomienia silnika. Na tablicy wskaźników może pojawić się komunikat o niskim poziomie płynu hamulcowego (w samochodach wyższej klasy) oraz o osiągnięciu granicznej grubości okładziny ciernej klocka hamulcowego (w samochodach wyższej klasy, z powierzchnią roboczą Stosowane są klocki pod czujniki zużycia). q Prawidłowe działanie hamulca postojowego. Warto zaparkować samochód na pochyłości, a następnie zaciągnąć hamulec ręczny i sprawdzić, czy pojazd się nie toczy. Możesz także użyć hamulców na płaskim terenie i spróbować pchnąć pojazd od tyłu. Jeśli samochód toczy się lub daje się pchać przy zaciągniętym hamulcu – jest uszkodzony lub zużyty. Nadmierne zużycie (lub zła regulacja) objawia się również koniecznością bardzo mocnego zaciągania hamulca ręcznego, aby zaczął on działać. • Sprawdź stan tarcz i klocków hamulcowych – rozejrzyj się jak najdalej bez zdejmowania kół (musisz leżeć na ziemi). Ważna jest grubość okładziny klocków hamulcowych, grubość powierzchni roboczej tarczy hamulcowej oraz różne osady (niebieskie, czarne) na powierzchni tarcz hamulcowych, wskazujące na ich przegrzanie. Na płycie nie powinno być również większych rys ani pęknięć. q Sprawdź, czy nie ma wycieków płynu hamulcowego z zacisków i elastycznych przewodów hamulcowych. Wszystkie powinny być suche. q Sprawdzić zaciski hamulcowe pod kątem silnej korozji. Mocno skorodowane elementy należy wymienić. Korozja powierzchniowa może być łatwo usunięta mechanicznie.

Co sprawdzić przed zakupem samochodu

opony

Wizualnie oceń, czy nie ma różnic w cieniowaniu między elementami korpusu. Zwróć uwagę na wszelkie wgniecenia, zadrapania i zadrapania. Liczne odpryski lakieru na zderzaku i masce mogą świadczyć o tym, że samochód dużo jeździł po autostradzie, co z kolei może świadczyć o dużym przebiegu.
Odkręć na siłę korek wlewu paliwa. Na wierzchu nie powinno być żółtego osadu o konsystencji majonezu. Jego obecność wskazuje, że samochód przejechał niewielką odległość. Jeśli ten sam osad znajduje się na bagnecie, oznacza to, że płyn chłodzący dostał się do oleju. To z kolei jest objawem wydmuchanej uszczelki pod głowicą lub pękniętej głowicy.

You may also like

1 comment

Dominik -

Świetne porady przy zakupie używanego samochodu

Reply

Leave a Comment