Jak przygotować auto na wakacje

Jak przygotować auto na wakacje

by wiktor

Umyj szyby i reflektory

Po pierwsze, wybór odpowiedniego preparatu do mycia okien i luster ułatwi Ci ich mycie. Brud, tłuste ślady lub pozostałości po owadach są często trudne do usunięcia i niestety mogą działać przeciwko tobie. Po pierwsze ograniczają widoczność, co bezpośrednio przekłada się na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Do czyszczenia okien warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości ściereczkę, np. z mikrofibry lub zamszu, albo wysokiej jakości ręczniki papierowe, które nie pozostawiają zabrudzeń na szklanych powierzchniach. Możemy również przygotować rękawice ochronne chroniące dłonie. Teraz możemy przystąpić do mycia okien.

Jak przygotować samochód na wakacje

Sprawdź opony i klocki hamulcowe

Upewnij się, że guma nie jest popękana lub stwardniała w miejscach, które z dnia na dzień są mniej widoczne – Aby dokładnie sprawdzić stan opon, pomocne może być podniesienie samochodu na podnośnik, który umożliwi dokładnie obejrzyj opony ze wszystkich stron. Sprawdź także ciśnienie we wszystkich oponach.
Nadające się do serwisowania opony i hamulce Hamulce należy sprawdzać przy każdym regularnym przeglądzie pojazdu. Odmowa wymiany klocków hamulcowych, a także długotrwałe użytkowanie zużytych klocków hamulcowych przez samochód doprowadzi do obniżenia skuteczności hamowania i spowoduje zagrożenie w ruchu drogowym. Jak łatwo sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo? Szybko wciśnij pedał hamulca przy wyłączonym silniku. W połowie skoku pedału powinieneś wyczuć silny opór. Jeśli tak nie jest, może to oznaczać awarię układu hamulcowego, która wymaga specjalistycznej interwencji. Przed wyjazdem warto też dwukrotnie sprawdzić stan bieżników opon, zwracając szczególną uwagę na to, czy nie są uszkodzone. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek pęknięć lub wad należy wymienić oponę na nową. Taki przegląd możemy wykonać sami.

Sprawdź płyny i hamulce

Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego? Po otwarciu maski zlokalizuj zbiornik paliwa. Powinno być łatwe do znalezienia, ponieważ za kierownicą szukamy małego przezroczystego pojemnika. Łączy się z głównym cylindrem, małym metalowym elementem znajdującym się w pobliżu pedału hamulca w komorze silnika. Sprawdź płyn hamulcowy, sprawdzając, czy jego poziom mieści się między wartościami minimalnymi. i maks. na zbiorniku. Dostępny płyn jest złotobrązowy. Jeśli poziom płynu hamulcowego spadnie poniżej znaku minimum, skontaktuj się z mechanikiem.
W następnym kroku nadszedł czas, aby kopać trochę głębiej. Jeśli silnik pracuje normalnie i nie sprawia problemów, wystarczy sprawdzić poziom i stan płynu. Sprawdzamy nie tylko olej i płyn hamulcowy, ale także stan płynu chłodzącego, oleju wspomagania kierownicy i płynu do spryskiwaczy. W tym drugim przypadku najlepiej uzupełnić płyn, który wystarczy na całą podróż.

Jak przygotować samochód na wakacje

Sprawdź baterię, światła i zestaw stereo

Po tym okresie należy go ponownie naładować. Jeśli Twój samochód ma wskaźnik napięcia akumulatora, analogowy (zegar kołowy) lub cyfrowy – często wyświetlany na panelu muzycznym, pamiętaj, że samochód musi się naładować, gdy napięcie sieciowe spadnie do 12 V, osiągając 11,5 V, musisz podłączyć zasilanie Końcowy sygnał z ładowarki. Podobnie dla akumulatora 6 V wartości wynoszą odpowiednio 6,3 V i 6,0 V.
Jeśli usterka nadal występuje, sprawdź stan akumulatora, ale musi być on obciążony. Najlepszymi narzędziami są woltomierz i zwykła żarówka samochodowa 12V/35W, taka jak H4 lub H7. Jeśli go nie masz, poproś sąsiada lub przyjaciela. Najpierw podłącz żarówkę do akumulatora, a następnie umieść sondy woltomierza na zaciskach akumulatora i sprawdź napięcie na nich.

Sprawdź zawieszenie i zbieżność

Kolejną niezwykle ważną „szansą” podczas sprawdzania geometrii kół Twojego samochodu jest możliwość uszkodzenia jakichkolwiek elementów zawieszenia. Uszkodzenie to najczęściej pojawia się podczas przejeżdżania przez szczególnie głęboką dziurę w jezdni (problem jest wciąż bardzo powszechny na polskich drogach, zwłaszcza wczesną wiosną), opuszczania studzienki kanalizacyjnej lub po uderzeniu w wysoki krawężnik. Jeśli którekolwiek z tych zdarzeń spowoduje uszkodzenie, na przykład amortyzatorów, należy sprawdzić geometrię zawieszenia. Warto jednak wykonywać te czynności, nawet jeśli nie doszło do żadnych uszkodzeń. Uderzenie może być na tyle silne, że spowoduje zmianę pochylenia, kółka lub pochylenia osi sworznia, co z kolei oznaczałoby poważne problemy ze sterowaniem.
Doświadczeni mechanicy zgodnie twierdzą, że geometrię zawieszenia należy sprawdzać raz w roku, tak na wszelki wypadek. Jeśli jednak zdarzy nam się niewielka kolizja, mocno uderzymy kołem w wysoki krawężnik lub wjedziemy w dziurę w jezdni, tego nie brakuje na naszych drogach, również powinniśmy udać się do specjalistycznego warsztatu lub postawić diagnozę. Niestety poprawność ustawienia geometrii nie jest zwykle lub planowana do sprawdzenia podczas standardowego przeglądu co 70 000 km. kilometr. Dlatego sami powinniśmy domagać się tej ważnej usługi.

You may also like

1 comment

Dominika -

Skorzystam z tych porad w tym roku przy wyjeździe na wakacje

Reply

Leave a Comment