Ciśnienie w oponach jest ważne dla bezpieczeństwa pojazdu
Ciśnienie w oponach jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa i prawidłowego działania samochodu. Należy go okresowo sprawdzać i uzupełniać, jeśli jest za niski. Należy pamiętać, że prawidłowe ciśnienie w oponach może się różnić w zależności od rodzaju i rozmiaru opon oraz typu samochodu. Ciśnienie w oponach samochodu jest bardzo ważne. Należy go okresowo sprawdzać i uzupełniać, jeśli jest za niski. Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie? Da się to zrobić samemu czy trzeba jechać do warsztatu?
Ciśnienie w każdej oponie jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa i prawidłowej eksploatacji samochodu. Opony niskociśnieniowe są bardziej podatne na uszkodzenia i łatwiejsze do przebicia. Dodatkowo niskie ciśnienie w oponach może prowadzić do zmniejszenia przyczepności, co zwiększa ryzyko wypadku. Z drugiej strony samochód z prawidłowym ciśnieniem w oponach jest lepiej chroniony przed uszkodzeniami i ma lepszą przyczepność. Pamiętaj więc, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w każdej oponie (nawet zapasowej) i w razie potrzeby ją pompować.
Ciśnienie wywierane przez oponę różni się w zależności od rodzaju nawierzchni, na której się znajduje
Trudno mówić o prawidłowym ciśnieniu w oponach danego modelu samochodu z kilku powodów. Ciśnienie zależy od rozmiaru opony – zazwyczaj różnią się one o 0,2-0,5 bara. Stopień napompowania zależy od modelu silnika, masy pojazdu oraz obciążenia każdej osi. Liczy się także liczba pasażerów i ilość bagażu w bagażniku. W związku z tym zalecana granica ciśnienia dla danego modelu może różnić się o 0,9-1,4 bara!
Elementy konstrukcyjne opon: kordy tekstylne, kordy stalowe – połączone gumą wulkanizowaną. W skrajnych przypadkach jazda z dużymi prędkościami przy zbyt niskim ciśnieniu w wysokich temperaturach może nawet spowodować odklejenie się listwy od reszty.
Im wyższe ciśnienie, tym większa przyczepność opony
Ciśnienie w oponach zależy również od temperatury otoczenia. W niskich temperaturach ciśnienie spada, aw wysokich temperaturach ciśnienie wzrasta. Jeśli temperatura otoczenia wzrośnie o 5,5°C, ciśnienie w oponach wzrośnie o 1 PSI. Zimą ciśnienie może spaść nawet o 5 PSI.
Niskie ciśnienie przekłada się również na wyższe rachunki. Jazda na niedopompowanych oponach oznacza większe opory toczenia, co prowadzi do większego zużycia paliwa. Same opony też szybciej się zużywają. Podczas jazdy jego boki wyginały się bardziej niż producent zakładał, co mogło doprowadzić do przegrzania.
2 komentarze
Fajna porada 🙂
Pozdrawiam
Świetny artykuł