Oceń sytuację
Cóż, zmień koła – jak każdą czynność, można to zrobić lepiej lub gorzej. To, że koła nie spadają podczas jazdy, nie oznacza, że robisz to dobrze. Twój błąd może prowadzić do wielu późniejszych problemów i pogorszenia komfortu jazdy długo po wymianie. Następnie przeczytaj poniższy przewodnik i zrób to jak prawdziwy profesjonalista. Poniżej przedstawiamy dwa scenariusze zmiany kół. Jednym z nich jest sytuacja, w której jedziesz na wakacje z przebitą oponą, a drugim sytuacja, gdy masz sezonowe opony na felgach i chcesz je samodzielnie wymienić.
Awaria opony na drodze zdecydowanie nie jest sytuacją idealną. Jednak podczas podróży należy liczyć się z tym, że jedna z opon może ulec przebiciu. Najlepszym zabezpieczeniem przed tym jest posiadanie koła zapasowego w pojeździe. Istnieją dwa rodzaje tego rozwiązania – pełnowymiarowe i dostępowe. Jaka jest różnica i jakie są zalety i wady każdego z nich?
Wymień oponę
Jeśli opona jest przebita, wymień koło przed kontynuowaniem jazdy. Zmiana koła jest łatwa i bezpieczna, jeśli postępujesz zgodnie z instrukcjami. Przebitą oponę można rozpoznać po zmianie zachowania samochodu – zaczyna ściągać na jedną stronę. Dudnienie może być również słyszalne podczas jazdy z przebitą oponą. Jeśli tak się stanie, zachowaj spokój i zaparkuj samochód w bezpiecznym miejscu. Nie manewruj ani nie hamuj gwałtownie. Wymiana koła w samochodzie wygląda następująco:
Ogólnie zaleca się wymianę jednej uszkodzonej opony. Należy jednak pamiętać, że na tej samej osi powinny znajdować się kopie podobnej lub równej jakości. Jeśli więc zgubisz/zniszczysz lewą przednią oponę, a cały komplet ma już kilka lat, konieczny będzie zakup drugiego nowego egzemplarza i założenie go na prawy przód. Należy to zrobić jak najszybciej, aby poprawić bezpieczeństwo jazdy. Są też stare, lekko uszkodzone opony, które można naprawić na wulkanizatorze. W ten sposób możesz odzyskać starą oponę w ciągu kilku dni bez konieczności kupowania dwóch nowych.
Zdejmij oponę
Poproś pasażerów o opuszczenie pojazdu, wyłączenie silnika i włączenie świateł awaryjnych. Zaciągnij hamulec ręczny i włącz pierwszy bieg (lub P w samochodach z automatyczną skrzynią biegów). Aby samochód na podnośniku nie poruszał się, umieść podpórkę pod oponą po przekątnej od koła z przebitą oponą. Jeśli nie ma podparcia, wystarczy duży kamień lub kawałek drewna.
Teraz obróć dźwignię podnośnika w przeciwnym kierunku i powoli opuść samochód z powrotem na ziemię. Po ustabilizowaniu wyjmij podnośnik spod pojazdu. Teraz możesz iść dalej i dokręcić śruby. To może być najważniejszy moment w pracy. Dokręć je w poprzek, a nie w kółko. Powtórz ten proces kilka razy, aby upewnić się, że są dobrze osadzone. Prawdopodobnie nie nosisz ze sobą klucza dynamometrycznego, więc po prostu upewnij się, że śruby są dokręcone.
1 comment
Super wpis już nie będę musiała prosić męża aby wymienił mi koło