Ślizganie się sprzęgła to popularny objaw zużycia tego komponentu. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, na czym naprawdę polega to zjawisko, a tym bardziej co jest jego powodem. W poniższym artykule wyjaśniamy więc, dlaczego sprzęgło może zacząć się ślizgać oraz jak postępować w przypadku, gdy objawy tej awarii zaobserwujemy w swoim aucie.
Budowa i działanie sprzęgła
Zrozumienie zjawiska jakim jest ślizganie się sprzęgła wymaga od nas przede wszystkim przynajmniej podstawowej wiedzy na temat budowy i zasad działania tego komponentu. Z czego więc składa się ta niezwykle istotna część samochodu? Jej podstawowe podzespoły to tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła, łożysko sprzęgła i wysprzęglik. Kiedy pedał sprzęgła jest wciśnięty, przekładnia oddala się od koła zamachowego, kiedy natomiast jest on puszczany, sprzęgło jest dociskane do koła zamachowego, dzięki czemu może przenosić moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów a następnie na koła.
Sprzęgło pełni więc niezwykle istotne zadanie i jego prawidłowa praca jest niezbędna, by pojazd pozostawał sprawny. Warto jednak zaznaczyć, że poszczególne części tego układu zużywają się podczas jazdy. Proces ten może dodatkowo przyspieszyć częste przemieszczanie się na krótkich odcinkach, a także nieprawidłowa eksploatacja auta. Powoduje to różne problemy, które możemy odczuć podczas jazdy – jednym z nich jest omawiane w tym artykule ślizganie się sprzęgła. Co jednak konkretnie przyczynia się do powstania tej awarii i w jaki sposób można sobie z nią poradzić?
Ślizgające się sprzęgło – przyczyny i objawy awarii
Za ślizganie się sprzęgła odpowiedzialna jest zwykle mocno zużyta tarcza sprzęgła, niespełniający swojego zadania docisk lub uszkodzony wysprzęglik. Może jednak dojść także do sytuacji, gdy powodem tego problemu jest wyciek oleju, który trafia na elementy cierne. Wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do tego, że sprzęgło nie będzie w pełni dociskało się do koła zamachowego, a co za tym idzie, nie będzie obracało się z tą samą prędkością co ono. Jak przełoży się to jednak na jazdę? Fakt, że sprzęgło w naszym samochodzie zaczyna się ślizgać, możemy odczuć w momencie, kiedy po wciśnięciu gazu zwiększają się obroty silnika, ale prędkość jazdy nie rośnie lub rośnie nieproporcjonalnie do obrotów. Zaobserwowanie takiego stanu rzeczy jest więc sygnałem, że poszczególne elementy sprzęgła wymagają wymiany.
Jak naprawić ślizgające się sprzęgło?
Warto zaznaczyć, że chociaż za występowanie problemu jakim jest ślizganie się sprzęgła może odpowiadać pojedyncza część tego podzespołu, to i tak specjaliści zalecają jednoczesną wymianę wszystkich jego elementów. Jest to spowodowane tym, że praca ta jest dosyć wymagająca i czasochłonna oraz – co za tym idzie – kosztowna. Nawet jeżeli w tym momencie mocno zużyta jest tylko jedna część układu, bardzo prawdopodobne jest to, że niedługo uszkodzone zostaną także jego inne elementy. By nie musieć kilkukrotnie płacić za wymianę, warto jest więc od razu kupić i wymienić wszystkie komponenty sprzęgła – zestaw taki można znaleźć na https://www.ucando.pl/k/zestawy-sprzegla/U0501.
Wybór sprzęgła dopasowanego do danego auta
Sprzęgło jest elementem, którego właściwe dopasowanie do innych komponentów jest kluczowe, by auto mogło działać prawidłowo. Kupując je w sklepie internetowym Ucando.pl możemy skorzystać z wyszukiwarki części. Pozwala ona sprawdzić, jaki zestaw sprzęgła pasuje do danego samochodu, dzięki czemu wybór właściwego komponentu będzie znacznie łatwiejszy.